donderdag 18 februari 2010

Blog 16: Ding 19

Sociale netwerken zijn interessante websites en zeker een grote kans voor de bibliotheken. Waar draait het om in de bibliotheek? Communicatie met de klant. Maar in de bibliotheek zelf kun je contact onderhouden, maar veel gemakkelijker is contact met de klant thuis. Een klant is vaker thuis dan in de bibliotheek.

Eigenlijk draai je het om met sociale netwerken (social media): De bibliotheek komt naar de klant en de klant komt niet meer naar de bibliotheek.

Ik ben al aangemeld bij Facebook, MySpace en Hyves. De laatste twee gebruik ik alleen voor de muziekpromotie. Facebook heeft juist de toekomst voor social media, maar over een paar jaar, zal er weer een nieuwe website de belangrijkste zijn.

Voor de bibliotheek is het belangrijk bij te blijven met de social media en zich te laten zien op deze websites. Hierdoor krijg je (onbewust) communicatie tussen de klant en bibliotheek. Daarnaast laat je als bibliotheek zien dat het met de tijd mee gaat.

Blog 15: Ding 18

Boeken, boeken, boeken. Ik ben totaal geen lezer en dat is ook wel bekend. Ik heb van tevoren al de intentie om dit niet te gebruiken.

Ik heb dan maar De Da Vinci Code toegevoegd, die heb ik wel gelezen een hele tijd geleden. Ik kwam ook nog op Dead Famous van Ben Elton.

Voor mij persoonlijk voegt LibraryThing niets toe. Het is daarnaast NOG een community en we hebben er al zoveel. Bestond er maar zoiets voor je muziekcollectie.

Ik kan het natuurlijk wel aanraden voor de echte boekenlezers.

Op naar het volgende ding.

donderdag 4 februari 2010

Blog 14: Ding 17

Ding 17 alweer. Het gaat nu wel snel met de Dingen. Een specifieke Web2.0 bekijken.

Tegenwoordig zijn er zoveel websites in Web2.0 dat je eigenlijk makkelijk kunt kiezen. Of eigenlijk moeilijk, omdat er zoveel zijn.

Ik maakte veel gebruik van de website van BBC Radio 1.

Deze website is toch een heel stuk veranderd ten opzichte van een aantal jaren terug.

Ik luisterde vaak naar de live stream van het station en had altijd een mediaplayer nodig. Op dit moment gebruikt de BBC de iPlayer. Geheel Web2.0. Je hoeft niets meer te installeren (Real Player), maar je hebt direct goed geluid.

Ik lees nu dat de bibliotheek er baat bij moet hebben. Dan toch maar een andere uitzoeken.

Ik heb gekeken naar Web 2.0 Awards 2008 en dan in de categorie Books. Lulu.com heeft gewonnen en ik kan ook zien waarom.

Deze website is de plek waar schrijvers hun eigen boeken kunnen verkopen, zonder tussenkomst van uitgever, boekhandel etc.

Er worden e-books verkocht, paperbacks etc. Ze hebben een Facebook pagina, Twitter, een forum en groepen. Er wordt dus van alles gedaan om interactie te genereren tussen klanten en ook verkopers (de schrijvers).

Echt een aanrader als je niets kunt vinden in de boekwinkel. En misschien kunnen bibliotheken boeken inkopen via Lulu.com

Blog 13: Ding 16

Video's. Het is wel een goed promotiemiddel voor bibliotheken. Alleen ik denk niet dat klanten eerst willen kijken naar een video. Een bibliotheek is een plek om er fysiek te zijn.

Ik heb nog wel een heel grappige video gevonden over bibliotheken. De tijden veranderen. Misschien geen koekjes, maar wel thee, koffie, dvd's en andere digitale bronnen.



Waar het wel perfect voor gebruikt kan worden zijn instructievideo's voor de catalogus, digitale databases. Dus niet om de bibliotheken zelf te laten zien, maar de diensten en hoe deze gebruikt kunnen worden.