zondag 9 januari 2011

De iPad van 10 jaar geleden

Het is alweer tien jaar geleden dat ik begon aan de opleiding Informatiedienstverlening en -management (IDM) bij de Hanzehogeschool. Hoe ik daar terecht kwam, vertel ik later nog wel. Maar de laptop van toen is de iPad van nu.

Het stond allemaal net in de kinderschoenen: studeren met laptops. Mijn lichting was de eerste die ermee begon. We waren een pilot voor de rest van de Hanzehogeschool. Er was een dure laptop en een goedkope laptop. De duurste was op dat moment 4400 gulden (!). Wat was ik blij met mijn laptop, tas met logo van de Hanze en de gratis software. Minder blij was ik met het gewicht. Het was misschien de lichtste versie, maar toch best zwaar voor in de stad en bus.

Er was nog geen Wifi, dus iedereen zat met twee snoeren aan de muur vast: één voor de stroom en een belangrijke verbinding met het schoolnetwerk. Oh wee als de kabel niet goed vast zat, dan had je geen verbinding. Met vier studenten aan een tafel betekende toch acht snoeren!

Een jaar later waren er nieuwe laptops, nog sneller, nog beter...

Wat zijn de tijden veranderd. 10 jaar later kunnen de studenten met een klein tasje een iPad meenemen naar de colleges en draadloos op het internet. In 1 hand de iPad en de andere hand een dure Douwe Egberts koffie. En volgend schooljaar kunnen ze iPad 2 meenemen.

Wat dat laatste betreft is er niets veranderd: elk jaar zijn de apparaten nog sneller en nog beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten