dinsdag 8 maart 2011

Muziekweb vs Spotify (2)

Het is even geleden dat ik deze vergelijking gestart ben, maar ik ga er zeker mee door. Allereerst ga ik naar de website van Muziekweb. Ik kan niet in één oogopslag zien dat ik digitaal kan lenen. Het staat wel in de bovenbalk, maar ik mis toch een grotere button of link met de tekst DigiLeen o.i.d.

Ik zoek daarom eerst naar een artiest: Ntjam Rosie. Een zangeres met een album dat internationaal gaat scoren. Het zoekresultaat geeft twee media aan: cd en digileen. Ik klik op digileen, want ik wil het album graag digitaal lenen.

Ik kom dan nog niet verder. Eerst moet ik nog op de artiestennaam klikken, waarna beide albums tevoorschijn komen: Atouba (2008) en Elle (2010). Als ik nu op digileen klik, blijft alleen Elle staan. Helaas kan ik dan nog niet het album digitaal lenen. Nogmaals een klik op het album.

Er komt dan veel informatie tevoorschijn over het album met suggesties van andere albums, waaronder Sabrina Starke, Esperanza Spalding, Joss Stone en Aloe Blacc. Zeker niet de minste artiesten waar Ntjam Rosie tussen staat.

Helaas kom ik niet verder, want er wordt gevraagd of ik de fysieke cd wil lenen. Ik klik dan toch maar op de link 'digitaal lenen'.

Er is een instructievideo te zien en een handleiding te lezen. De handelingen in de handleiding worden in de video overgeslagen. Het is dus beter om eerst de handleiding door te nemen en daarna de video. In de handleiding wordt vermeld dat het zoeken in DigiLeen niet uitgebreid is en dat uitgebreid zoeken op Muziekweb.nl wel aangeraden wordt.

Het downloaden van de software is zo gebeurd. Het is maar een bestand van 5,6MB en het installeren gaat ook vlot. Bij de eerste keer openen van het bestand komt er een melding tevoorschijn dat er een beveiligingsupdate nodig is om de DRM-software te installeren. Ik kan niet anders dan op Akkoord te klikken. Ik krijg daarna nog een melding dat ik misschien handmatig mijn firewall moet aanpassen aan DigiLeen.

De volgende actie is een 'audio controle' om te kijken of mijn geluidskaart geschikt is. Daarnaast wordt er een simulatie gestart om de leenprocedure te testen. Ik krijg nogmaals het verzoek om de internetverbinding aan te zetten, die al aan staat. Wat mij betreft overbodige meldingen, omdat tegenwoordig iedereen altijd online is en geluidskaarten tegenwoordig perfect zijn.

Er wordt een testbestand gedownload en afgespeeld. Ik kan de muziek horen, dus ik ga verder. Mij wordt veel luisterplezier toegewenst. Ik kom daarna in het welkomstscherm van DigiLeen.

Al met al duurt het toch een tijd voordat ik echt aan de slag kan met DigiLeen. Met Spotify was ik een stuk sneller klaar.

De volgende keer ga ik me aanmelden bij MuziekWeb dan wel DigiLeen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten