donderdag 7 april 2011

Kapotte e-reader, wat nu?

Ik postte woensdag een blogpost Iedereen een e-reader over het feit dat een gemiddeld gezin veel geld kwijt is aan e-readers. Mijn rekensom werd op zich goed ontvangen, maar dan komt het volgende: Wat als een e-reader kapot gaat?

Dan kun je de e-reader laten repareren of als deze overleden is, zal er een nieuwe e-reader aangeschaft moeten worden. Immers fysieke boeken worden niet meer gebruikt.

Wat doe je dan met de e-books die op de e-reader staan als je e-reader het begeven heeft? Die e-books ben je allemaal kwijt. Dat is zeker niet handig.

Een fysiek boek kan ook overlijden door er drinken over heen te gooien of het boek stuk te lezen. Een nat boek kan altijd op de verwarming of in de zon liggen. Een dergelijk boek blijft leesbaar en het blijft bij één exemplaar. Bij een e-reader ben je de gehele inhoud kwijt.

Op dat moment moet je weer je e-reader vullen met nieuwe boeken. Ga je dan weer zoveel geld betalen voor e-books of zoek je een alternatief?

Timo Boezeman (@boezeman) van uitgeverij A.W. Bruna reageerde op mijn vorige blogpost en noemde de Sony Reader. Nieuwsgierig als ik was, ben ik naar de website van Sony gegaan.

Sony biedt daar drie mogelijkheden om e-books te downloaden: Betaald, gratis en via de bibliotheek. Echter blijkt van dat laatste niets waar te zijn. Er komt geen lijst met digitale bibliotheken tevoorschijn, alleen Bol.com, Feedbook.com, Gutenberg.org en Manubooks.net. Waarbij de eerste betaald is en de rest gedeeltelijk wel of niet gratis is.

Daarnaast kreeg ik via Twitter nog een drietal reacties (hier, hier en hier) van @wdejager met enig eigen belang. De prijzen van de e-books en e-readers zullen gaan dalen, maar feit blijft dat het hoge aanschafkosten zijn.

En dan terugkomend op de vraag: Wat doe je als je e-reader ermee ophoudt? Koop je dan toch weer fysieke boeken?

We zullen het zien als de eerste e-readers ermee ophouden of vervangen moeten worden.

1 opmerking: