dinsdag 21 augustus 2012

Marketing tot in de puntjes

N.a.v. meerdere tweets van vandaag en de plannen voor de bibliotheken in Nederland blijkt maar weer dat je tegenwoordig moeilijk kunt plannen.

Marketing heeft de afgelopen jaren intrede gedaan in het bibliotheeklandschap. Waar je vroeger lokaal bezig was voor de leden van de plaatselijke bibliotheek, kwamen later de commissies en propaganda-organisaties om het boek te promoten.

Inmiddels door mijn Scoop.it topic "Bibliotheken en uitgevers", ben ik erachter gekomen dat boeken niet gepromoot hoeven te worden. In de jaren '70 en '80 kwamen de mensen al automatisch naar de bibliotheek, omdat kopen gewoonweg te duur was. De promotie voor de bibliotheken kwamen door de uitgevers zelf, die de boeken duur maakten. Daarna werden de bibliotheken duurder, waardoor dit weer afnam.

Hoe dan ook, er moest marketing in de bibliotheken komen. De uitleencijfers daalden, de ledenaantallen daalden. Er moest wat gedaan worden.

Dus nu wordt er alles gepland. Tot in de puntjes. Het moet zo en zoveel kosten, niet meer. Het mag alleen tussen dan en dan. Niet langer!

Er wordt dan wel lokaal, of meer regionaal, gepromoot, maar er komen ook landelijke promoties. Promoties in de verschillende vormen, zoals retail: Groninger model, Overijssels model. Maar ook Bibliotheek.nl wordt landelijk gepromoot. Alles komt in dezelfde 'huisstijl', maar regionale/lokale wijzigingen zijn mogelijk.

Maar alles moet minimaal een half jaar voor 1 januari gepland staan. Dat is echter onmogelijk. De veranderingen in het werkveld gaan tegenwoordig zo snel. Anderhalf jaar geleden was Twitter nog lang niet zo groot en ingrijpend als het nu is. Spotify was ook nog niet zo ingeburgerd.

Smsten mensen vorig jaar nog veel, tegenwoordig appt iedereen met een smartphone. Dus de bibliotheek kan er ook een inbreng in nemen. Wees waar de klanten zijn. Maar plan het niet, want je kunt het niet plannen.

Echter kwam ik laatst een tweet tegen van een marketeer van een bibliotheek die sprak over een artikel reserveren in de online catalogus. Als je het hebt over artikelen in plaats van titels, dan zit die persoon wel op de verkeerde plek.

Dat is dan lokaal, maar landelijk worden eigenlijk ook door het SIOB en de VOB marketing bedreven. Bijvoorbeeld wil de VOB met een e-reader (b-reader) komen voor de klanten. Dat is toch wel de P van product. Verder worden die plannen ook ver van te voren ingetekend. Hoe kun je nu weten wat er over anderhalf jaar gebeurt, laat staan over vier jaar.

Daarnaast lees je dan een 'onderzoek' van OCLC dat maar 12 procent van de bibliothecarissen. Daar wordt dan ook stellig op gereageerd, maar het is pure marketing. Onderzoekjes zijn een marketingmiddel, al een hele oude.

Marketing en de bibliotheek. Als dat maar goed gaat. Ik heb het nog niet eens gehad over de kosten van marketing.

Ik bedoel: Haal de marketing(staf) eruit, lidmaatschappen goedkoper en de klanten komen vanzelf.

1 opmerking:

  1. De openbare bibliotheek is bij uitstek een lokale aanglegenheid: het is de gemeente die in opdracht van de bevolking van een dorp of stad een organisatie de opdracht geeft om de informatievoorziening te organiseren voor die bevolkingsgroepen die daar om de één of andere reden zelf niet aan toe komen. Dat heeft dus niets te maken met het promoten van boeken: in gedrukte of e-vorm, muziek, film, tijdschrift-artikel, pamflet. Dat zijn alleen maar vormen waarin de informatie verschijnt.
    De marketing die bibliotheken zouden moeten voeren moet erover gaan dat zij aan (delen van) hun burgers uitleggen dat je bij de OB op een transparante manier (wij kunnen uitleggen waarom we u bepaalde informatie wel tonen en andere niet of later, iets dat Google en Bing niet doen, want dan moeten ze toegeven dat die onderbouwing vooral is gebaseerd op commerciele belangen), in een vertrouwde omgeving (u kunt anoniem bij de OB binnenlopen; hoeft geen lid te zijn en toch zullen we u helpen) en anoniem (in tegenstelling tot Amazon en Bol vallen we u niet lastig met allerlei zgn. tips; uw gegevens worden nooit aan enige andere instantie verstrekt dan de bibliotheek) kunt verkrijgen. Want dat is wat veel burgers niet weten: dat de OB er niet is om boeken en dergelijke te promoten, maar om burgers te helpen!

    In de LinkedIn discussie (http://www.linkedin.com/groups/De-openbare-bibliotheek-heeft-een-780637.S.132985630?qid=be3939f0-966e-40af-86c2-721e540f9b87&trk=group_most_popular-0-b-ttl&goback=%2Egmp_780637) heb ik het ook al gesteld en eigenlijk kan ik er niet duidelijk genoeg over zijn: Openbare Bibliotheken en de Publieke omroepen moeten zich niet laten leiden door uitleen- of kijkcijfers, maar door kwaliteit en de mate waarin zij hun doelgroepen, veelal minderheden, bereiken.

    En dan deel ik de mening van Patrick: dat kun je niet een jaar van te voren plannen; dan moet je inspelen op de actualiteit van de dag. Dus: geen tentoonstelling over vakantieboekjes, maar de verkiezingen, werkelooshied, banen vinden, uitleg over de crisis.

    Een landelijkstelsel is nodig enerzijds om af te dwingen dat er in iedere gemeente tenminste een inimale voorzieing wordt gecreëerd en anderzijds om in de backoffice elkaar te versterken: b.nl als digitale kluis waaruit de lokale bibliotheek voor haar diensten aan haar burgers kan putten.

    BeantwoordenVerwijderen