vrijdag 10 augustus 2012

Schiere bibliotheek

Werken op een eiland. Het klinkt aanlokkelijk en voor een keer invallen op een eiland is dat best te doen.



Ik ben enige tijd geleden gevraagd om te werken op Schiermonnikoog. Ik heb al eens eerder gewerkt op Ameland, ook een invaldienst. Op Ameland is de bibliotheek gekoppeld aan het VVV-kantoor, terwijl op Schiermonnikoog een echte bibliotheek staat.

Ameland was echter buiten het zomerseizoen, vandaag was het tijdens het hoogseizoen. Ik wist niet dan ook niet wat te verwachten.

Vanmorgen was het echter heel vroeg opstaan. Om 6.30u. ging de boot vertrekken, maar volgens Google Maps is het een half uur rijden. Dus op tijd van bed om op tijd weg te gaan.

De rit bleek echter veel korter! Al binnen 20 minuten was ik in de veerhaven bij een opkomende zon. De overtocht was dan ook prachtig en rustig!

Bij aankomst gaf ik aan bij de buschauffeur dat ik bij de bibliotheek moest zijn. Zoals vaker op de eilanden, buiten een halte werd ik gewezen waar ik moest zijn.

Dan kom je aan, met drie sleutels, bij verschillende deuren die allemaal niet open gaan. Heel handig dus. Uiteindelijk vond ik de juiste deur en stapte ik binnen. Boeken, en nog meer boeken uiteraard. Heerlijk!

En dan is het zoeken. Zoeken naar de lichtknoppen, de juiste sleutels, de juiste inlogcode etc. Gelukkig lag er een briefje van mijn collega, die problemen had met de zelfservicebalie. Ze zou langskomen, want het werkte niet.

Nadat ze weer weg was, kreeg ik nog steeds de pc niet aan de praat. De helpdesk gebeld, stekkers verwisseld en hij deed het weer. Gelukkig!

Ondertussen was ik ook nog naar de supermarkt geweest voor de kranten. Die moet je dan speciaal kopen voor de klanten en mag je zelf kiezen. Een AD, Dagblad van het Noorden en een Volkskrant gingen mee.

Het eerste half uur was erg rustig. Ik kon e.e.a. nog zoeken en vinden. Tijdschriften ingewerkt, wat opgeruimd. Echter na het eerste half uur werd het druk. Eilanders, toeristen. Door elkaar. Duitsers, Belgen, Amsterdammers, Groningers, Drenten.

Op zo'n dag krijg je voornamelijk veel internetters. Ook komen boeken vol zand weer terug. Dat is toch een heel andere gewaarwording dan aan de vaste wal. Daar zijn de boeken netjes, kom je sporadisch iemand tegen van buiten de regio.

De terugreis was heel anders. Om 13.30u. zou de boot weer terug gaan, echter kwam deze laat aan vanuit Lauwersoog en hij was afgeladen bij aankomst op Schiermonnikoog!

Volgens de gegevens kunnen op een schip 1100 mensen meevaren en die kwamen ook allemaal aan op het eiland. Het duurde dan ook een tijd voordat iedereen van boord kwam, voordat ik aan boord kon gaan. Tijdens het wachten heb ik alsnog een kleurtje gekregen. Altijd handig.

Hoe dan ook, invallen op een eiland mag wel vaker. Dat zijn de leuke diensten, waar je dan van moet genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten