donderdag 11 oktober 2012

Instagram in de bieb



Deze week tweette ik de vraag of er ook bibliotheken aanwezig zijn op Instagram en waarom wel of waarom niet. Ik werd nog geretweet door @AnnieMaessen (zo lief!), maar er kwam geen reactie.

Ik ben daarom maar gaan zoeken op Instagram, maar de vangst was maar erg matig! Oftewel er was geen enkele bibliotheek op Instagram.

Maar waarom niet? Inmiddels is Instagram groter dan Twitter, de gebruikers zijn actiever dan op andere websites en zo verder.

Op Instagram zijn er genoeg gebruikers die foto's plaatsen over bibliotheken. Ik vond er genoeg over de OBA.

Om op te starten vond ik ook een gids erover met handige tips en opmerkingen:

Instagram isn’t a place to push product nonstop. It’s a venue to help bolster your lifestyle brand.
Het leven in bibliotheken is natuurlijk ook een lifestyle. De gasten gebruiken de bibliotheek op hun eigen manier. Ze kiezen ervoor om daar te zijn en om daar wonderlijke dingen mee te maken en te lezen.

Nu tweette @bibliotheek20 vandaag een case over hoe je fotograferende klanten kunt gebruiken om mensen naar hun product te leiden.

En dan is één en één zeker weten drie. Gebruik Instagram, maak er een fotowedstrijd en de bibliotheek (in het algemeen) komt veel meer in het nieuws.

Maar waar is die landelijke organisatie? Doe het dan lokaal, toch maar lokaal.

Update november 2014:
Inmiddels heb ik een tweede deel geschreven met praktische tips en aanbevelingen over het gebruik van Instagram in de bieb: Instagram in de bieb (deel 2). Doe je voordeel ermee!

7 opmerkingen:

  1. ik zat al te kijken naar instagram toen ik las over dat het gebruik actiever was dan op twitter. Ik had het nog niet voorgesteld aan de beheerder van de socialmedia accounts, maar ga daar nu wel verandering in brengen.

    Jammer alleen dat de KBW net voorbij is, "Hallo wereld" had wel een leuke insteek geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat klopt zeker. Maar Instagram is nog niet zo bekend bij de personen die daar over gaan.
      En om dan het hele draaiboek over de kop te gooien.
      Misschien wel een idee voor volgend jaar.

      Ik bedenk me net dat ik eigenlijk gewoon marketingplannen moet gaan schrijven voor bibliotheken. Die dan heul duur verkopen. :)

      Verwijderen
    2. maar we hebben al zo weinig geld! ;)

      Verwijderen
  2. Ik zou zeggen, maak als bibliotheekorganisatie gebruik van de fotograferende( Instagram of Pinterest), Twitterende en Facebook gebruikende bibliotheekmedewerkers. Dat zijn ( naast leden) uitstekende ambassadeurs voor de bibliotheken en staan dicht bij de lener. Die link wordt nog te weinig gelegd is mijn indruk Een foto gemaakt door een medewerker die aanwezig is bij jeugdactiviteit bijvoorbeeld en die op zijn prive twitter, Instagrama, Pinterest en/of fb zet geeft veel meer sfeer aan dan het alleen het promoten van activiteiten en boeken door de organisatie-accounts. Is veel interactiever en kan alleen maar een beter binding tussen (niet) lener en bibliotheken tot gevolg hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das een goeie insteek, ik had het laatst met Joost Heessels over het motiveren van leden om actief deel te nemen aan de bibliotheek. Dit is een goede manier om dat op een leuke manier te doen.

      Verwijderen
    2. Ben ik het ook mee eens. Dat doen die bedrijven ook. Interactie met je doelgroep is belangrijk, en dan meer dan alleen boeken uitlenen. Maar of marketingafdelingen op zo'n interactie zitten te wachten....
      Beginnen bij je eigen mensen. :-) Daarna de rest om hen te inspireren.

      Verwijderen
  3. Eens Annie! Ik bieb-blog me suf (met anderen) maar de reactiedrempel is te hoog, zelfs voor de jeugd. Er moet immers weer eerst iets met een account...
    En reageren op een instituut doe je niet, wel op een persoon. Klein dingetje dat dan nog wel getackteld moet worden: hoe houd je privé en werk uit elkaar, hoe geef je dit idee aan bij je leiding? Benieuwd naar een briljant plan,Patrick.

    BeantwoordenVerwijderen