donderdag 27 september 2012

MySpace it is


MySpace is terug? Wie zal het zeggen. In ieder geval ziet het er veelbelovend uit.

Weten ze toch de bands weer terug te halen, die Facebook eigenlijk een onding vinden? Komen de mensen die nog nooit op de oude MySpace hebben gezeten, nu ook eindelijk naar MySpace?

Ik heb me al aangemeld voor de nieuwe versie. Jij ook?

dinsdag 18 september 2012

Album release Sara Bonne

Houd je van lekkere muziek en een leuk feestje? Kom dan kijken bij de album-release van Sara Bonne's debuutalbum Testimony.

Niet alleen kijken, maar ook dansen en genieten. Voor slechts 8 euro ben je al binnen en kun je het album gesigneerd kopen bij haar zelf.

Wanneer? Op 23 september.
Hoe laat? 20:30u.
Waar? De Unie, Rotterdam.

Hoe Sara live klinkt kun je hieronder alvast zien en horen.


maandag 17 september 2012

Galopperende Amazon

Amazon komt in galop naar Nederland. De kogel is door de kerk. Voor de kerst kun je van alles kopen bij de internetreus. Of kan ik beter zeggen: Alles kopen!

Je kunt echt alles kopen bij Amazon. Dus de grootste concurrent Bol.com kan zijn borst natmaken. Maar dat hebben ze al gedaan in de afgelopen tijd.

Allereerst was er de (blijvende) actie met gratis verzendkosten als je meer dan zoveel geld besteedt in hun webwinkel. Amazon deed dat al langer, maar Bol maakte het hun eigen actie.

Daarnaast is er tegenwoordig de Reünie commercial van Bol.com op de televisie. Je kunt nu cosmetica, parfum etc kopen bij Bol. Dat kan ook al bij Amazon en bij andere (internationale) webshops als WOW HD.

Deze week heb ik dan toch ook maar even de Amazon webshop app gedownload. Gewoon om te zien hoe die werkt. Het werkt als een tierelier. Daarnaast als je wat zoekt in hun app, kun je ook een streepjescode  laten scannen en kijken of het voorradig is. En wat belangrijker is, je kunt zien hoeveel geld het kost. 

Ik heb ook een app van Bol.com gedownload en ik denk dat ze die app toch maar moeten herontwerpen om de Amazon app tegemoet te komen.

Amazon heeft hun eigen Kindle als ereader, maar de Kindle app is een stuk belangrijker! Je kunt met deze gratis app op alle tablets toch de Amazon ebooks lezen.

Mensen die nu een iPad of een Android tablet of smartphone hebben, kunnen vanaf dag 1 downloaden en lezen. Voorsprong! Bij Bol.com moet je de Aldiko app downloaden en is een stuk minder gebruiksvriendelijk.

Amazon hoeft alleen maar aanwezig te zijn en de tactieken van Apple te gebruiken met hun marketing. De pers schrijft erover. Het Journaal besteedt een item aan Amazon en de klanten komen vanzelf en ze blijven.

Nu pas gaat het e-booktijdperk echt van start.

En ja, dan moeten de bibliotheken wel heel snel achter de galopperende Amazon aan, willen ze niets verliezen. Maar wacht. Die komen met hun B-reader. Dus we kunnen mee.

dinsdag 11 september 2012

Indie e-books

Indie e-books lijken tegenwoordig net zo populair als de indie-bandjes van de beginjaren 2000. Toen waren de indie-bandjes uit Londen, Manchester, New York immens populair. Toen floreerde MySpace ook als een tierelier.

MySpace is inmiddels toch een doodse gemeenschap geworden. Bij artiesten staan commentaren van meer dan 6 maanden geleden bovenaan. Niemand die daar meer komt.

Op dit moment kun je dit ook zeggen van de indie e-books. Volgens de cijfers zijn boeken van onafhankelijke schrijvers ook populair in de USA. Dit was ook in de indie-jaren bij de muziek het geval.

Je kunt eigenlijk wel stellen dat de boekenbranche dezelfde curve ondergaat als de muziekbranche. Inmiddels werken er meer en meer artiesten op zichzelf, dus de komende jaren zullen ook schrijvers hun boeken meer en meer zelf publiceren.

En natuurlijk doet een band dat niet zelf, maar wel met behulp van zelf gekozen managers, zelf gekozen boekers, zelf gekozen promotors etc.

Schrijvers zullen ook die kant op gaan. Minder bij de grote uitgevers, meer op eigen houtje gaan doen. En wie zegt dat schrijvers dat niet kunnen? Schrijvers zijn creatief genoeg met woorden en het verzinnen van verhalen, karakters en situaties.

Als ze nu die talenten inzetten op het maken van plannen voor het zelfpubliceren, dan komen de uitgevers toch wel met lege(re) handen te staan.

En oh ja, de e-book MySpace van tegenwoordig, zal ook geen eeuwig leven beschoren zijn.

vrijdag 7 september 2012

Retailervaringen

Ik heb nu twee weken vakantie. Even niet werken in de bibliotheek, maar vooral de ogen open houden en op de hoogte blijven van de ontwikkelingen.

Afgelopen woensdag waren we al vroeg in de stad Groningen om nog wat klusdingen op te halen. En dan is het ook even goed om bij de Ikea te kijken. Heerlijk die marketing van Ikea. Je wordt van alle kanten verleid om spullen te kopen en je in te schrijven als Familykaarthouder.

Heerlijk is het ook om er doorheen te prikken. Maar ook handig op een drukke klus- en regeldag is goedkoop en goed te eten. Het restaurant is al een uur eerder open dan de eigenlijke winkel. En op een doordeweekse woensdag is het dan al druk! Ik wist dat het druk kan zijn in de vakantie en op zaterdagen en koopzondagen.

Dus op weg naar het restaurant, maar al 20 minuten van tevoren staan de eerste klanten al te wachten. Alsof de winkel leeggekocht is als de mensen te laat zijn. Hoe vreemd is dat dan. Waar ligt de magie van Ikea?

Wat is de aantrekkingskracht van Ikea dat mensen al minimaal 20 minuten van tevoren voor de afrastering (zo kun je de koordjes wel noemen) staan te wachten?

Kunnen we daar ook wat van leren als bibliotheken?

Ik benoemde dit ook in de Branch "Wat is eigenlijk de grootste concurrent van de bibliotheek" in een opmerking deze week. Je kunt op dit moment ervaringen bieden aan de bezoekers van bibliotheken. Maar het is ook belangrijk om een goede basispositie te genereren om de klanten te behouden.

Gelukkig was Erna Winters het met me eens en benoemde precies wat er dan gedaan moet worden. Retail is dan ook een middel. Geen doel op zich natuurlijk. Maar maak er een allround ervaring van het bezoek aan een bibliotheek. Offline en online, maar ook als cross-over. Betrek alle aspecten van de bibliotheek in één 360-graden ervaring.

Maar of het zo ver gaat komen, is een heel ander verhaal met de eeuwige overlegcultuur en de drang tot uitstellen in de bibliotheken.

woensdag 5 september 2012

Stille boeken...

Ook ik ben over op een smartphone. En al zoekende kom je dan toch tot opvallende conclusies.

Het is heel druk in telefoonwinkels. Niet alleen met Nederlands sprekende mensen, maar ook met mensen die Engels spreken... Nieuw studiejaar, dus de studenten hebben een Nederlands abonnement nodig.

Het is sowieso druk op een doordeweekse maandag.

Ik heb ook gekeken bij V&D. Daar was het heel opvallend stil bij de boeken. Bij de games. Bij de cd's. Maar mensen blijven wel bij de tablets staan.

Het gaat dan toch slecht met deze branches. Tijd om het te keren... Wie weet. Boeken blijven wel bestaan, maar de verkoopkanalen veranderen. Games veranderen ook. De plastic doosjes blijven nog langer op de stellingen staan.

Komen de mensen dan toch terug naar de bibliotheken. Vooral in deze 'crisis'. Nog vijf jaar wachten...