maandag 31 december 2012

2012-2013

Zo, bijna 2013. Weg met 2012. Nieuwe kansen, nieuwe tijden.

maandag 10 december 2012

face BOOK

De Britse fotograaf Keith Pattison bezocht een week een bibliotheek, waar hij de bezoekers fotografeerde. Van deze foto's maakte hij een selectie voor een fotoboek: face BOOK.

Bezoekers laten zien welke boeken ze meenemen of op een vel papier staat waarvoor ze de bibliotheek bezoeken. Uiteenlopende redenen geven ze aan. Van breiclub, MySpace, internet, tot socialisen.

Een willekeurige selectie staat hieronder. Het gehele fotoboek is te zien via www.keithpattison.com/facebook

keith pattison - photographer: face BOOK

keith pattison - photographer: face BOOK

keith pattison - photographer: face BOOK

keith pattison - photographer: face BOOK

keith pattison - photographer: face BOOK

zondag 9 december 2012

Van cijferbibliotheek naar geluksbibliotheek

Afgelopen week werd ik op deze video gewezen door @daphnedepasse op haar blog.


Chip Conley spreekt over het kunnen meten van de resultaten in organisaties. Hij vertelt dat het meten van geluk een stuk belangrijker is, maar het is moeilijker te meten. Dit kun je echter wel doen, maar op een speciale wijze.

In bibliotheekland is hetzelfde aan de hand. De bestuurders van de bibliotheekorganisaties staan onder druk om cijfers te produceren. Voor wie? Voor de subsidieverstrekkers en andere bibliotheken.

Waarom voor anderen? Omdat het nu belangrijk is om retail tot een succes te maken. Dus retail is de heilige graal. Zoveel tientallen procenten meer uitleningen en meer leden.

Echter is het niet belangrijker om te weten wat de bibliotheek doet met de bezoekers en de medewerkers van de biblotheken? Natuurlijk is het werken in een nieuwe retailomgeving een stuk prettiger met goede resultaten. 

Maar het is ook prettig om de informatie te kunnen vinden voor de mensen, die iets zoeken in de bibliotheek. Om deze mensen te helpen met hun zoektocht binnen de gerestylde bibliotheken. Echter dat is niet te meten. Of toch wel?

De cijfers van de retailbibliotheken zullen uiteindelijk weer dalen. Juist dan is het belangrijk om te meten en te weten hoe het met het geluk is gesteld in de bibliotheken. Bij medewerker en bij bezoeker.

De cijfers van nu zijn dan niet meer relevant, maar het geluk wel. Daar moeten we aan werken en blijven werken.

New MySpace it is! For sure!

Op 29 november kwam de verlossende mail dat New MySpace voor mij echt open ging.

Eerder dit jaar werd de wereld al lekker gemaakt met New Myspace met onderstaande video.


Inmiddels heb ik een week ermee gestoeid en uitgeprobeerd. Het is echt even wennen hoe de website werkt. Vooral omdat je van links naar rechts scrollt en niet meer van boven naar beneden.

Profiel
Je kunt overigens niet met je 'oude' MySpace gegevens inloggen, je maakt een totaal nieuw account aan.

Bij het aanmaken van je account geef je ook aan wat je doet in de muziekwereld. Je kunt o.a. aangeven dat je muzikant bent, fotograaf, entertainer, dj/producer, een merk, (pop)podium, fan of promotor.

De instellingen zijn simpel gehouden, je geeft aan wie je bent, wat je url wordt. Daarnaast kun je je profiel aanpassen voor de buitenwereld. Een grote foto kun je als achtergrond gebruiken, wat wel in verhouding moet zijn. Ik probeerde eerst een foto te plaatsen, maar die was in verhouding niet juist. Dus je moet misschien je gewenste achtergrondfoto aanpassen, voordat je deze kunt plaatsen.

In Twitterstijl kun je op je profiel in 150 tekens je bio invullen. Waar je woont en wat je website is geef je ook aan en je kunt ook een profile song plaatsen. Net als de oude MySpace speelt dit nummer wanneer iemand je profiel bezoekt. De ouderwetse Top 8 vrienden ontbreekt evenmin, evenals je connecties.

Daarnaast kun je ook qua Twitter in 150 tekens aangeven wat je doet, wat je vindt etc. Waarbij je een muzieknummer of foto kunt plaatsen. Locatiegegevens staan hierbij automatisch aan. Als je dat niet wilt, klik je het gewoon weg.

Privacy
Je kunt simpel aangeven dat je account openbaar is of privé. Bij privé ben je net zo zichtbaar als bij Twitter.

Connecties
Je maakt nu connecties met andere mensen, artiesten, albums, nummers. Het liken, vrienden worden met anderen is nu connecten geworden bij New MySpace. Je connect met anderen, mensen kunnen connecten met jou en je kunt aan elkaar verbonden zijn.

Muziek
Maar dat is nog maar de start. Waar het echt om draait is de muziek. New MySpace draait alleen maar om muziek. Om het leren kennen van nieuwe muziek. Het gaat om het onderhouden van contacten met mensen in de muziek. Muziek beluisteren, muziek delen.

Zo heb je de mogelijkheid om een Radio te starten. Ik neem als voorbeeld Dox Records, platenmaatschappij van o.a. Wouter Hamel en Giovanca. Als je naar hun profiel gaat, kun je al hun muziek beluisteren.

Maar niet alle muziek. Alleen de muziek die in de catalogus van MySpace staat is te beluisteren. Je kunt nog niet alles vinden op MySpace. Het is dan ook echt zaak dat artiesten weer terug komen naar MySpace en hun muziek uploaden.

Je kunt ook een ander soort radio starten, op basis van een artiest kun je andere bands leren kennen. Hier krijg je echter maar gedeelten van 30 seconden te horen, als de artiest dit in oude MySpace heeft aangegeven. Echter ze zijn ermee bezig om die rechten weer terug te krijgen.

Mixes
Je kunt je eigen playlists maken, maar dan heet dit een Mix op New MySpace.

Een mix is een (letterlijke) mix van muziek, video en foto's. Bijvoorbeeld wat Justin Timberlake heeft gemaakt met oude soulartiesten: Some Vintage Soul.

Die plaats je op je eigen profiel, maar kun je ook verbergen. MySpace maakt ook zelf playlists. Zo krijg je bij een 404-pagina automatisch een mix te zien van nummers van precies 4 minuten en 4 seconden.

Ook van je foto's wordt automatisch een Cover Mix gemaakt. In je Stream Mix komen de nummers die je op je profiel post.

Je bent dus echt een curator van je eigen muziek, foto's en video's. Alles wat op MySpace te vinden is, kun je hierin kwijt.

Discover
Natuurlijk geeft MySpace je ook tips en nieuws. Dit doen ze via de knop Discover op de menubalk onderaan. 

Binnen dit gedeelte wordt ook nog veel aandacht besteed aan non-muzikale onderwerpen, zoals film en comedy.

De content lijkt nog uit de oude MySpace te komen. Niet alles werkt hier in en krijg je een melding te zien dat MySpace 'technical difficulties' heeft.

Plain and simple
Zo een week doen en proberen maakt dat MySpace weer simpel is geworden en terug naar de kern: Muziek. Het is wel erg wennen, want alles staat op (nog) onlogische plaatsen. Het is wennen dat je nu horizontaal de website bezoekt in plaats van verticaal.

MySpace is ook erg simpel, omdat je weinig poespas hebt op je profielpagina. Je ziet slechts de broodnodige informatie (Info, Mixes, Connections, Photos). Wil je meer informatie, scroll je naar rechts.

MySpace is terug
Uiteindelijk is er nog veel werk te doen, want niet alles werkt nog. Alle content qua muziek en Discover lijkt uit de oude MySpace te komen.

Er wordt nog hard gewerkt volgens de helpfora, maar als het geheel geopend wordt zullen veel mensen kennis maken met dit nieuwe fenomeen.

Er zijn veel mensen die het oude MySpace nooit gekend hebben. Een hele Facebookgeneratie kent waarschijnlijk de naam niet eens. Maar ze zullen versteld staan.

MySpace zal de brug weten te slaan tussen muziek en sociale media. Dat waar Facebook, Twitter, Spotify en alle andere websites en software niet aan kunnen tippen.

Twee maanden geleden gaf ik al aan dat ik me had aangemeld voor New MySpace. Nu de rest van de (muziek)wereld nog.

dinsdag 4 december 2012

De bibliotheek als driewieler

Ik werd vanmorgen wakker met een fijne blogpost van Marianne van de Velde (@mariannevdv). Ze legt er duidelijk uit hoe de overheid nu omgaat met culturele instellingen.

Aan de ene kant worden culturele instellingen geacht om zelf de inkomsten te genereren en meer te werken naar de vraag van het publiek. Maar de beleidsmakers zijn zelf nog niet zo ver om dit te laten gebeuren. Immers, de dag "Cultuur in Beeld" werd georganiseerd door Ministerie van OCW.

Ik zie echt verbanden met de bibliotheekwereld. Is hier niet iets soortgelijks aan de gang?

De bibliotheken worden steeds meer geacht om los te komen van de subsidiepot. Bibliotheekvestigingen sluiten door verminderde subsidies, iets wat door menig wethouder en raadslid zomaar gedaan wordt. Het wordt vanzelfsprekend gevonden dat bibliotheken sluiten. Er worden door de bezuinigingen connecties gelegd tussen bibliotheekorganisaties onderling, maar ook tussen andere culturele instellingen en de bibliotheken.

Maar aan de andere kant wordt er nog verwacht dat de bibliotheken zich inzetten voor de burgers en hen verrijken met kennis, inspiratie e.d. Vooral de schooljeugd mag niet vergeten worden. Zij krijgen dan een bibliotheek op school. (Hoe zit het met de steeds groeiende groep van iPad-klassen?)

Het aantal (fysieke) bibliotheken is drastisch gedaald in de afgelopen jaren. Elke week lees en hoor je berichten over sluitende bibliotheken. Daarnaast lees je ook wekelijks over nieuwe retailbibliotheken. Dat zijn bestaande vestigingen, omgetoverd tot een boekenpakparadijs. Geen spiksplinternieuwe (extra!) vestigingen.

We zijn als bibliotheken ook nog steeds zoekende naar wat goed werkt. In veel gevallen worden vestigingen opgewaardeerd, terwijl andere bibliotheken gaan sluiten. Maar is er vraag naar bij de consument/lid/klant? Werken we dan klantgericht als mensen verder moeten reizen naar een vestiging?

Er zijn verschillende lijnen uitgezet door 'Den Haag', waaronder de educatieve en de digitale bibliotheek. Een aspect hiervan zijn de e-books, die nu gestimuleerd worden door het 'Lees Meer' projectNog niet op het niveau waar het hoort, maar toch. Geïnitieerd en ondersteund door het Ministerie van OCW, die daarmee de bibliotheken zeker nog een warm hart toe draagt.

Het blijft een paradoxale kwestie. De landelijke overheden verlangen van de bibliotheken dat ze meegaan met de tijd en krijgen hiervoor ondersteuning. De lokale overheden hebben nog geen nieuw beleid gericht op deze nieuwe wereld, behalve dan het sluiten van fysieke bibliotheken. Deze lokale overheden ondersteunen de bibliotheken niet meer, omdat door de landelijke overheid de digitale slag zo belangrijk wordt gemaakt. Er is hierdoor geen eenduidig beleid op het bibliotheekwerk.

De bibliotheken zijn nu eigenlijk een driewieler, waarbij het langzaam een tweewieler wordt met zijwieltjes die langzaam hoger gezet worden. Echter het linker zijwieltje wordt sneller omhoog gezet dan het rechter.