zaterdag 23 februari 2013

Bibliotheek van de Bezuiniging

Deze week werd de Bibliotheek van de Toekomst gepresenteerd in Breda. Een mooie benaming voor een bibliotheek. Maar is het wel echt de bibliotheek van de toekomst?

Allereerst valt de volgende passage op op de website van de Bibliotheek Breda: "De bibliotheek wordt geconfronteerd met een aantal maatschappelijke trends zoals een toenemende digitalisering, mobiel internet, informatie-overload, mobiliteit van mensen, veranderend lees- en leengedrag, toenemende vergrijzing en verandering in vraag."

Dan vraag ik me af, waarom wordt men hiermee geconfronteerd? Het wordt bijna gesteld als een bedreiging voor de bibliotheek, de bibliotheek gaat ten onder aan deze trends. Niets is minder waar, deze zaken zijn allang bekend en moeten worden aangegrepen als kansen voor de bibliotheek.

De verdere invulling van de Bibliotheek van de Toekomst is maar karig. Het zijn juist bestaande producten en diensten, zoals bibliotheek aan huis en bibliotheek op school, die al beproefd door het land ingevoerd zijn.

Mijn eerste reactie op dit stuk was ook: Niks digital-only. Alleen de website wordt nog genoemd als een beter functionerende website, waar de klanten sneller en beter een nieuw boek kunnen vinden. In mijn ogen is de Bibliotheek van de Toekomst een digitale bibliotheek met veel werk- en leesplekken.

Waar blijven de medewerkers van de bibliotheek? Hoeven die dan niet meer ingezet te worden door de organisatie? Eerder in het stuk wordt immers genoemd dat de bibliotheek een aantrekkingskracht moet krijgen voor elke doelgroep.

Dat mis ik wel eens vaker in stukken en visies. De medewerkers. Er wordt veel gepraat over de technieken en methoden die gebruikt kunnen worden in de bibliotheek. Maar een bibliotheek draait voornamelijk nog om de mensen die werken in het pand. De aanjagers en de ondersteuners van de collectie en de inspiratie voor de klanten.

Natuurlijk zijn menskrachten duur voor bibliotheken, maar ze zijn het geld meer dan waard. Zij zijn degenen die de bibliotheken maken, zoals ze zijn, zoals ze voelen, zoals ze leven.

Een gemiste kans op alle vlakken in dit geval. De Bibliotheek van de Toekomst is niet alleen gericht op de technieken, maar vooral ook op de persoonlijke kant.

Ik ben benieuwd wanneer de echte Bibliotheek van de Toekomst opgericht wordt. In dit geval houden we alleen nog maar Bibliotheken van de Bezuiniging over.

3 opmerkingen:

  1. Patrick, ik had bij het lezen van de BvdT dezelfde gedachte! ik zie er ook niets vernieuwends in.Misschien werkt hun verhaal naar de klanten, de potentiele gebruiker in Breda etc beter dan naar de beroepskrachten.idd vergeten bibl;iotheken heel vaak hun medewerkers, de werkelijke kracht, want die staat aan het einde van de keten, waar de gebruiker begint!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik kan dit niet neutraal lezen omdat mijn lief hier lang aan het roer heeft gestaan, dus twijfel ik erg of ik hier nou iets op moet zeggen. Ik doe het toch ;-) Ik zie een grote teloorgang van een fijnmazig netwerk. En ik mis visie op de toegevoegde waarde. Alleen maar praten over klanten zonder maatschappelijke opdracht... heel jammer.

    BeantwoordenVerwijderen