donderdag 31 januari 2013

Wat werd er gelezen in januari 2013

Aangezien ik (bijna) dagelijks begin te bloggen is het ook wel aardig om te kijken wat het meest gelezen is in de afgelopen maand.

Een top 5

5. Een ander perspectief
Soms is het goed om van buitenaf naar de bibliotheek te kijken. In de betreffende video wordt dit gedaan. Altijd interessant en nuttig om te zien wat gebruikers en bezoekers van de bibliotheek denken.

4. Retail en bibliotheken deel 73
Inmiddels heb ik al veel geblogd over de retail in de bibliotheek. Nu ook weer. Dit keer over de boekhandelretail.

3. Digitaal door boekhandel/bibliotheek 3.0
Mijn blik op de toekomst van de fysieke boekhandel dan wel bibliotheek. En er is een deel 2, maar die kwam niet in de top 5 voor.

2. Bye Instagram. Hello EyeEm
Ik ben inmiddels overgestapt van Instagram naar EyeEm als medium om foto's te delen met anderen. Hoe en waarom staat in deze blogpost.

1. Transitie naar leegte
Wat betekenen de bezuinigingen op de transitie van fysieke bibliotheek naar de digitale bibliotheek. Straks een leeg pand, terwijl de digitale bezoekers ergens anders verblijven.

dinsdag 29 januari 2013

The future of libraries

Onderstaande infographic van Open-Site.org geeft een mooi overzicht van de situatie en de toekomst van de Amerikaanse bibliotheken.

Naast de feiten en cijfers zijn er nog genoeg kansen die benut kunnen worden.

The Future of Libraries

maandag 28 januari 2013

Digitaal door boekhandel/bibliotheek 3.0 (2)

In mijn vorige blogpost over digitaal door de bibliotheek dan wel boekhandel gaan, had ik nog enkele ideeën niet vermeld.

Allereerst het zelf-scannen van de boeken. Inmiddels zijn in veel bibliotheken al zelfservice-balies. Mensen zijn het gewend om zelf te zorgen voor het uitlenen. Maar een nadeel van een dergelijke balie is dat mensen op elkaar moeten wachten.

In de app die ik voor ogen zie, moet ook een zelfscan-functie komen. De boeken die mensen mee willen nemen hoeven niet meer via de balie geregistreerd worden. De app scant de barcode van het boek en het is uitgeleend.

Maar een nieuwe functie op smartphones is NFC. Hiermee kunnen de ingevoegde RFID-chips gescand worden. Tegelijkertijd voorkom je dat barcodes slecht gelezen worden en je voorkomt frustraties bij de bezoeker en bibliotheekmedewerker.

Even je smartphone bij het boek en het is gescand. In de boekhandel is het natuurlijk een kwestie van smartphone bij het boek houden en op de bon zetten. Betalen hoef je niet eens meer te doen met de pinpas of creditcard, want de betaling is in een klik "in-app" gedaan.

Een voordeel voor boekhandels is dat er voor de betalingen geen personeel meer nodig is. Dit zijn personeelskosten die beter besteed kunnen worden of helaas bezuinigd kunnen worden.

Door het zelf-betalen door de klanten kan er meer aandacht besteed worden aan de informatievragen en inspiratiemedewerkers.

Aan een dergelijke app moet natuurlijk ook een koppeling gemaakt worden aan websites (en apps!) als Goodreads.com, Twitter, Facebook, Google+ etc.

Zo nu en dan worden er nog papieren folders verspreid door de boekhandelaren, maar de toekomst van deze marketing zal ook meer in de apps en websites. Zoals ik al eerder benoemde word je als klant al verleid tot meer aankopen (en uitleningen).

Is een bepaalde titel niet aanwezig zul je de titel als e-book kunnen krijgen totdat het papieren exemplaar weer aanwezig is. Bevalt het e-book toch beter dan het papieren boek, dan is de betaling al gedaan en krijg de klant het papieren boek niet meer. Op gaat niet meer bestaan in de boekhandel/bibliotheek 3.0.

Innoveren is in crisistijden natuurlijk hoognodig. Gelukkig hangt deze crisistijd samen met de innovatieboog die tegenwoordig nog lang niet naar beneden gaat. Innovatie is dan ook een zegen tijdens deze tijden. Is er geen crisis, dan hoeft men ook minder te innoveren.

Er is al een Bibliotheek-app ontwikkeld en deze wordt telkens verder ontwikkeld. Het is dan ook schrijnend om te zien dat er geen goede apps zijn van boekhandels. Inmiddels is Selexyz/De Slegte bezig met Boekhandel 3.0 en ik hoop dat ze een goede app kunnen implementeren.

En wie zegt dat er een crisis is? Er worden nog steeds veel tablets, iPads, iPhones, smartphones gekocht en wellicht kopen mensen daarom minder boeken. De boekhandels en bibliotheken moeten hierop inspringen. De kansen benoemen en pakken.

Maar hoe lang zal het duren totdat we Boekhandel/Bibliotheek 4.0 krijgen? Tot die tijd komen er nog meer delen over versie 3.0.

Van woorden naar beelden

Bibliotheken zijn pakhuizen vol woorden, maar ook beelden. In een groot gedeelte van de boeken staan afbeeldingen.

Sowieso prentenboeken zijn speciaal gemaakt op basis van afbeeldingen.

Maar de wereld verandert eveneens van woord naar beeld. Websites als Youtube, Instagram groeien nog steeds.

Marketing richt zich ook tegenwoordig veel meer op beelden. Bewegend beeld of stilstaand beeld.

Het spreekwoord "Beeld zegt meer dan 1000 woorden" komt helemaal overeen in de bibliotheek. Want hoe anders en sneller en beter kun je laten zien wat je in huis hebt dan door middel van beeld?

Foto's en video's kunnen precies laten zien wat je in huis hebt.

Fotowebsites als Flickr, Instagram, EyeEm hebben de juiste tools en mogelijkheden om je schatten te laten zien op de manier die je zelf wilt. Sinds vorige week is daar ook de Vine App van Twitter bij gekomen als tussenvorm tussen een foto en een video.

Maar waarom zijn er dan nog steeds zoveel bibliotheken zonder een Instagram account?

Onwetendheid, onverschilligheid?

Wie kan het zeggen?

Ik ben zeker bereid om eens te gaan praten over de mogelijkheden voor een bibliotheek om Instagram te introduceren. Stuur eens een e-mail, zodat we kunnen zien wat er gedaan kan worden.

Foto: EyeEm / patrick23dingen

zaterdag 26 januari 2013

Crisis? Crisis!

De crisis is voor het boekenvak eigenlijk een zegen. Uitgevers, auteurs, boekhandels, bibliotheken en zelfs lezers doen er alles aan om te innoveren in deze tijden.

In dit stuk op de website van De Volkskrant wordt dit nog eens belicht. En is het nooit zo dat juist de dalen de hoogten inluiden?

We komen nog een mooie tijd tegemoet. Alles zal veranderen en in 2023 zullen we zeggen dat de crisis van het boekenvak een zegen was.

Tot die tijd doen we er alles aan om die verandering tot stand te brengen.

vrijdag 25 januari 2013

Mokken om boeken

Koffie en boeken gaan goed samen. Dat is inmiddels wel bekend.

Maar de koffie moet ook ergens in.

Via de website Bookriot.com kom je de leukste boekenmokken tegen.

Een kleine selectie.

donderdag 24 januari 2013

Digitaal door boekhandel/bibliotheek 3.0

Het mooie betoog van Timo (@Boezeman) over zijn kijk op de Boekhandel 3.0 van Selexyz/De Slegte, bracht mij op meer ideeën met behulp van augmented reality.

(Waar overigens boekhandel/winkel staat, kun je ook bibliotheek lezen)

Timo betoogt dat je je moet laten inspireren door middel van een smartphone app.

"Hoe gaaf zou het zijn als je een Selexyz|De Slegte-winkel binnenloopt (met een vraag), de app opent, vraagt om hulp en er binnen de gegeven tijd (die je ziet in de app) een medewerker naar jou toekomt (waarvan je naam en foto al op je telefoon kon zien)? Uiteraard in bezit van de benodigde kennis en kunde om je dan ook daadwerkelijk te helpen. En daarna niet afrekenen bij een kassa, maar bij die medewerker zelf. En vervolgens loop je supertevreden de winkel uit."

Bij Apple doen ze dat al, een utopie is het niet eens meer. Er is meer mogelijk dan wat we eigenlijk nu voor ogen hebben.

Maar hoe zou het verder gaan?

Je loopt door de boekhandel en je richt je camera op de boekenkast. Door middel van augmented reality krijg je in één oogopslag de covers uit de kast te zien. De boeken hoeven er niet eens uit en toch word je verleid door de boekomslagen. Je klikt de gewenste boeken aan, verzamelt ze en vanuit je telefoon kun je lezen waar de boeken over gaan.

Daarnaast kun je per onderwerp/kast zien welke boeken er in de aanbieding zijn, hoeveel er nog van zijn etc. Vanuit die app kun je het gewenste boek direct bestellen bij de winkel en krijg je automatisch bericht wanneer het boek er is.

Of je zoekt in de app naar een bepaald boek en de augmented reality brengt je naar het betreffende boek. Maar ondertussen laat de app je zien welke boeken nog meer interessant kunnen zijn.Verleiden is kopen.

Of je gaat op een echte ontdekkingstocht door de boekhandel, je geeft een woord of schrijver op en je volgt de pijlen door de winkel. Op basis van (online) relevante tips en recensies kom je nieuwe boeken tegen.

Je richt je op een boek(endisplay) en de boekentrailer komt tevoorschijn, met meer informatie over de auteur, boekrecensies en ga maar door.

Mocht je zin hebben in een kop koffie en een stuk gebak, dan bestel en betaal je dat direct in de app en het staat klaar als je de bijbehorende koffiehoek betreedt. Maar niet voordat je in de app het stuk gebak al hebt gezien.

Zoals Timo ook aangeeft kun je zien welke medewerker je gaat helpen. Is de dichtstbijzijnde medewerker bezig, dan komt de volgende er al aan.

Mocht er onverhoopt een andere medewerker (landelijk!) meer van het onderwerp weten, dan kan die persoon direct mee doen in de zoektocht en suggesties aandragen.

En dan te bedenken dat de boeken in de bibliotheken een RFID-chip bevatten. Nog meer mogelijkheden! Waarom dan niet een piepkleine RFID-chip in boeken die verkocht worden?

Talloze ideeën voor de boekhandel 3.0.

Hoe zou dit overigens zijn met de Google's Project Glass?

116.000 x @NtjamRosie

Ik heb al eerder geblogd over Ntjam Rosie. Deze zangeres heeft inmiddels het budget voor de promotie van haar nieuwe album "At The Back Of Beyond" binnen gehaald via Voordekunst.nl. Er zijn nog zeven dagen over om te doneren. Ze legt nog even uit waarom het belangrijk is om meer dan 100% te doneren.

Ondertussen zijn de videoclips van het album Elle al meer dan 116.000 keer bekeken. Hieronder de aantallen plus de video's.


woensdag 23 januari 2013

Opbrengst of verlies?

Bibliotheken worden gesloten, vestigingen veranderen de openingstijden. De verliezers zijn de leden, leners en bezoekers. De winnaars zijn de overheden die hun huishoudboekje weer op orde hebben voor de komende jaren.

Niet alleen zijn de bezoekers van de bibliotheken verliezers, maar ook de medewerkers natuurlijk.

Gisteren kwam ik een rapport tegen over de Texaanse bibliotheken en wat ze nu eigenlijk economisch opbrengen. Daaruit bleek dat elke gespendeerde dollar een opbrengst heeft van 4,42 dollar. Internationaal komt dit overeen met het gemiddelde.

Interessanter en belangrijker is natuurlijk wat de sociale opbrengst is van de bibliotheken. Onder sociaal is onder andere te verstaan wat het opbrengt bij de schoolprestaties, de maatschappelijke prestaties.

Om deze sociale prestaties te ondersteunen worden bibliotheken in basisscholen geopend, maar dat heeft nooit de allure van een openbare bibliotheek.

Het is een gemiste kans dat je als ouder met de kinderen niet meer gemakkelijk naar de bibliotheek kunt gaan. Snel, zonder drempels. Ouders zijn dan ook de verliezer en zij zijn minder geneigd zelf iets te lenen.

De kinderen en de scholen zijn de winnaars in dat geval. Echter moeten de schoolbibliotheken wel goed georganiseerd worden. Anders is iedereen een verliezer.

Maar wat zijn de sociale verliezen als een openbare bibliotheek gesloten worden? Zijn daar wel onderzoeken naar gedaan? Wat betekenen de omslag van openbare bibliotheken naar schoolbibliotheken?

Volgens mij zijn daar nog geen resultaten van. Daarvoor zijn de trends van schoolbibliotheken en opgedoekte openbare bibliotheken nog te vers.

Wat een sluiting opbrengt kan gemakkelijk berekend worden, maar wat er verloren wordt kan nooit meer terugverdiend worden.

dinsdag 22 januari 2013

Een ander perspectief

Onderstaande video over de toekomst van de bibliotheek kwam ik op Youtube tegen. Bezoekers van de OBA zijn geïnterviewd om hun mening over de toekomst van de bibliotheek te geven.

Een mooie quote van een bezoekster is: "Een boek is als een vriend. Je kunt het overal meenemen."

Daarnaast wordt Fred Kolman, informatiemanager van de OBA, geïnterviewd. Hij geeft een helder beeld over de situatie van de huidige tijd. Over de toekomst van de bibliotheken geeft hij duidelijk aan welke kant we op gaan als bibliotheek.

Tenslotte wordt een leerkracht van een basisschool geïnterviewd, die haar blik op de toekomst geeft. Belangrijk punt wat zij aansnijdt is dat de huidige generatie al zo digitaal opgevoed wordt, dat zij waarschijnlijk geen papieren boeken meer gaan gebruiken.

Een mooie kijk op de toekomst vanuit een ander perspectief. Uiteindelijk doen we het voor de bezoekers en gebruikers van de bibliotheek.

maandag 21 januari 2013

Hoe vul je een video?

Hoe krijg je een video van 3,5 minuut vol? Via @Mariannevdv



Ook verkijgbaar in het paars.

zondag 20 januari 2013

Bye Instagram. Hello EyeEm


Instagram is nu helemaal geïntegreerd in Facebook. Ik heb hierom maar besloten om mijn foto's ergens anders te plaatsen. Eerst was dit Flickr, maar ik was niet echt onder de indruk van de filters en de mogelijkheden van Flickr.

Afgelopen zaterdag kwam ik een artikel tegen over de overgang van Instagram naar Facebook en in de comments werd gerept over EyeEm. Nieuwsgierig als ik was, ging ik op zoek naar dit medium.

Al snel kwam ik erachter dat deze een iPhone app heeft en ook werkt op een iPad. Je kunt een account aanmaken met je Facebook account, maar ik koos toch voor een account met mijn e-mailadres.

Uploaden en bewerken
Al proberende uploadde ik een oudere foto op EyeEm en het werkte. Met nog een paar foto's erbij en het ging best goed en gemakkelijk.

Je foto's kun je net als Instagram bewerken met een filter, met een lijst erom heen. In tegenstelling tot Instagram zijn de lijsten en filters afzonderlijk van elkaar te gebruiken. Een filter heeft geen standaardlijst.

Je swipet tussen de filters (horizontaal) en lijsten (verticaal) totdat je een mooie combinatie hebt gevonden. Je kunt daarnaast kiezen of je gehele foto plaatst of een uitsnede ervan. Inzoomen kan ook nog eens met EyeEm iPhone app. In de Android app kan dat helaas (nog) niet.

Daarna is het zaak om er woorden aan toe te voegen.

Tags
Het principe van EyeEm is dat je je foto direct in een album (tag) zet. Je krijgt bij het plaatsen de mogelijkheid om de foto in een bestaand album te zetten. Je kunt er ook voor kiezen om een eigen tag met bijbehorend album aan te maken. Daarnaast kun je nog je eigen tekst erbij zetten. Je eigen tekst komt echter niet in een apart album te staan. Dit werkt alleen met de tags.

Als extra kun je ook bepalen waar de foto is genomen. Op basis van je locatiegegevens kun je de woonplaats invullen, maar je kunt dit ook nog specificeren op daadwerkelijke plaats.

Ben je bijvoorbeeld in het Groninger Museum in Groningen, dan plaats je dat erbij. Je krijgt dan tags als: "Landscape at Groningen" "Enjoying the view at Terschelling" etc.

Delen
Bij het plaatsen kun je je foto ook delen met Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr en Foursquare. In Twitter komt sowieso een voorbeeld tevoorschijn in je tijdlijn. Mensen hoeven niet per se te klikken op de link, zoals met Instagram.

Als je je foto geplaatst hebt, kun je in de Android app een en ander nog wijzigen. Je kunt de foto in meerdere albums plaatsen. Je kunt de foto daarnaast nogmaals delen of verwijderen.

Sociaal
EyeEm is echt een sociaal medium. Het lijkt erop dat er alles aan gedaan wordt om mensen met elkaar verbinden en dan zo gemakkelijk mogelijk.

Discover en Popular
Je kunt foto's van anderen snel ontdekken via de Discover knop, maar je kunt ook foto's bekijken via Popular. Onder Discover staan de albums, waarin je ook je eigen foto's geplaatst hebt. Zo krijg je na het plaatsen van je foto direct de mogelijkheid om gelijknamige foto's te bekijken.

Een dergelijk album kun je dan als favoriet aanmerken, waardoor je later weer terug kan kijken of er iets nieuws is. Een like of comment plaatsen is zo gebeurd en is zeer gebruiksvriendelijk.

Je kunt albums tegenkomen die gemaakt zijn met de tags, maar ook met de woonplaats. Zo ontdek je foto's die in een bepaalde stad gemaakt zijn. Op basis van de locatiegegevens kun je ook zien in welke straat de foto is gemaakt.

Door middel van je locatiegegevens kun je ook zien welke foto's er in de buurt nog meer gemaakt zijn. Zo ontdek je dus nieuwe mooie plaatsen in een wellicht bekende stad.

Meetups
Om EyeEm nog socialer te maken worden er zo nu en dan Meetups en photowalks gehouden. Gebruikers van EyeEm komen elkaar tegen in een stad en maken samen een blog met hun foto's. Je kunt zelf ook een Meetup organiseren. Van EyeEm krijg je dan tips en trucs om dit tot een succes te maken.

Via het blog van EyeEm kun je daarnaast ook nog e.e.a. leren qua fotografie. Hoe krijg je een mooie panorama-foto of hoe krijg je nu die reflectie in het water?

Ambassadors
Om EyeEm wereldwijd, maar ook lokaal bekend te laten worden, zijn er zogenaamde Ambassadors ingesteld. Dit zijn fanatieke gebruikers die meetups en photo walks organiseren. In Nederland en België zijn deze er nog niet, dus wie meldt zich aan in Amsterdam, Rotterdam of Antwerpen?

Copyright
Na alle ophef bij Instagram maakt EyeEm een statement door te wijzen op het feit dat de geplaatste foto's altijd van de gebruiker zijn. Deze foto's worden alleen door iemand anders gebruikt, als er toestemming is van de gebruiker.

Overzetten
Gisteren kwam ik een tweet tegen met een link om je Instagram foto's naar EyeEm over te zetten. Mijn collectie is hierdoor direct gegroeid. Of ik nog foto's op Instagram plaats, betwijfel ik.

Minpunten
Na de lofzang heb ik nog wel een aantal kritiekpunten. Er zit een verschil tussen de Android app en de iPhone app. Je kunt niet alles doen met de iPhone app. Daarnaast is de verbinding nog niet optimaal. De servers van EyeEm kunnen niet alles aan, zo te merken. Echter wordt aan beide dingen gewerkt. 

Apps
EyeEm is nu beschikbaar in de App Store, Google Play en voor de Windows Phone. Daarnaast is er nog de website www.eyeem.com natuurlijk.

Vanaf nu ben ik te vinden op www.eyeem.com/u/patrick23dingen 

zaterdag 19 januari 2013

Copyright or copywrong

Vanaf vandaag gaan de nieuwe voorwaarden van Instagram in werking. Wat de oorspronkelijke wijzigingen in zouden houden is inmiddels wel bekend.

Je geplaatste foto's zouden zomaar gebruikt kunnen worden als reclame, zonder dat je er geld voor zou krijgen. Door alle ophef zijn die voorwaarden weer aangepast. Desalniettemin is de (fysieke) koppeling tussen Facebook en Instagram gemaakt.

Natuurlijk is het belangrijk voor Facebook dat beide media bij elkaar komen. Facebook is heel goed om muren te bouwen, met af en toe een tunnel tussen websites.

Afgelopen week werd ook bekend dat een aantal nieuwsmedia in de Verenigde Staten een fotograaf veel geld moeten betalen door het gebruik van foto's vanaf Twitter. De foto's moesten geëmbed worden, waardoor er niets aan de hand zou zijn. Maar dan nog krijgt de gebruiker van Twitter geen geld voor de foto's. Wel de belangrijke credits.

Copyright is een hot topic tegenwoordig.

Ook in de muziekwereld is het copyright-leger aan de gang. Buma Stemra stuurt promotende websites gepeperde rekeningen, terwijl de artiesten hiervan de dupe zijn. Volgens mij worden de rechten van muziekvideo's al geregeld door Youtube en Google, maar Buma Stemra ziet dat anders.

In de ogen van Buma Stemra wordt er geld verdiend met het plaatsen van muziek op een website. Maar deze websites willen toch juist dat er (door!) geklikt wordt naar de website van de muzikanten? De muzikanten verdienen immers tegenwoordig meer geld met het verkopen van concertkaartjes, merchandise en cd's dan met Youtube-video's, Spotify-streams en Deezer-streams.

Ik vraag me dan ook af hoe het gaat met andere promotende websites. En hoe het in mijn eigen geval zal gaan als beginnende promotor.

En dan komt er ook nog het verhaal van State Magazine (@StateNL). Zij zetten op Soundcloud mixtapes (met toestemming!), maar worden teruggefloten, omdat er materiaal op staat met auteursrechten. Dit terwijl er toestemming voor is. Inmiddels zijn de conclusies getrokken en vertrekt State Magazine naar een andere website.

Al met al is het een vreemde wereld qua auteursrechten, maar blijft het opletten met wat je doet.

vrijdag 18 januari 2013

Nachtegaal @Jayantiinlove

In Nederland zijn er veel zangers en zangeressen. Vele bekende, maar ook veel onbekende. Iemand die (nog) niet zo bekend is in Nederland is Jayanti Noömi.

Deze nachtegaal is al geruime tijd bezig in de muziekwereld, echter zonder de ondersteuning van een grote platenmaatschappij. Enig succes heeft ze wel gehad. Zo heeft ze een week op de homepagina van Youtube gestaan met haar nummer Girl From Mars. Hierdoor werd ze opgepikt door Amerikaanse producers, waarmee ze in Los Angeles muziek mocht maken.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en Jayanti heeft voor 2013 besloten om een groot aantal covers op te nemen. Om het jaar direct goed te beginnen heeft ze al twee pareltjes gepost op haar Youtube kanaal. Eén daarvan is het nummer Free van Deniece Williams en het andere nummer is Tell Me van Amel Larrieux.



In beide video's wordt Jayanti overigens ondersteund door de gitaarvirtuoos Rory Ronde.

Jayanti is ondertussen ook bezig met haar debuut EP en één ding is zeker: Het wordt een prachtige plaat.

Je kunt haar volgen via:
Twitter: @Jayantiinlove
Youtube: Jayantindulge
Facebook: Jayanti.me
Blog: Jayanti's blog
Soundcloud: Jayanti
Instagram: Jayantiinlove
Website: Jayanti.me

donderdag 17 januari 2013

De waarheid van cijfers

Gisteravond kwam ik de documentaire The Staircase 2 tegen op de televisie. Deze documentaire is een vervolg op de miniserie The Staircase, waarbij Michael Peterson gevolgd wordt in zijn rechtzaak.

Lang verhaal kort, zijn vrouw wordt dood gevonden onderaan de trap. Peterson wordt aangeklaagd voor moord en zit acht jaar in de cel. Na die acht jaar komt hij toch op borgtocht vrij, omdat de belangrijkste getuige in zijn eerste zaak gelogen heeft.

Deze zogenaamde deskundige weet totaal niet waar hij het over heeft. Experimenten worden zo gemaakt dat de uitkomst gunstig is voor het OM. Hij maakt de onderzoeksrapporten op zo'n manier dat Peterson veroordeeld wordt door de jury. Belangrijker is dat deze deskundige belangrijke uitslagen niet vermeldt. De advocaat van Peterson weet de rechter in 2011 te overtuigen dat er een nieuwe rechtzaak nodig is.

Dit is best een intrigerend stuk. Want hoe vaak worden er wel geen stukken weggemoffeld, resultaten worden mooier gemaakt dan ze daadwerkelijk zijn, etc.

Het blijft dan ook altijd oppassen voor mooie verhalen, voor oorzaken en gevolgen waardoor de waarheid mooier lijkt voorgespiegeld dan het in werkelijkheid is.

Uiteraard komen er nieuwe leden in bibliotheken, maar is er ook vaak een grote uitstroom. De plussen en minnen worden bij elkaar opgeteld.

Zijn er bijvoorbeeld 120 nieuwe leden en 100 leden schrijven zich uit, dan zijn er altijd 20 nieuwe leden. Echter zijn er ook 100 leden verdwenen. Waarom zijn die leden dan weg. Waarvoor kiezen zij voor een andere vrijetijdsbesteding?

In de bibliotheekwereld worden natuurlijk ook mooie cijfers voorgespiegeld, maar zijn er daarachter nog belangrijkere cijfers.

Maar zoals ik al eerder blogde, is het belangrijker om een geluksbibliotheek te maken dan een cijferbibliotheek.

Terug naar Peterson, want hij weet waarschijnlijk pas in 2014 of er een nieuwe rechtzaak komt. En zo moeten de bibliotheken ook wachten met wat er komen gaat de komende jaren.

Life is a waiting game - Corinne Bailey Rae

woensdag 16 januari 2013

Retail en bibliotheken deel 73

Vorige week blogde ik over 3voor12 containersessies, dit waren natuurlijk de 3 On Stage sessies. Maar ik was ook in de vernieuwde winkel van (De Slegte+) Scholtens. Ik zag echter weinig vernieuwing in deze winkel.

De boeken staan nog steeds op dezelfde manier in de kasten. De kassa's staan nog op dezelfde plek, de informatieve boeken staan nog beneden, de romans staan nog op de begane grond, evenals de tijdschriften.

De enige vernieuwing die ik zag waren de displaytafels. Kleine tafels met een klein aantal boeken erop. Uiteraard wel meerdere exemplaren van dezelfde titel.

Met aanbevolen titels, nieuwe titels, er wordt van alles gedaan om de aandacht te trekken op de boeken. Maar komen er nog wel genoeg mensen op de boeken af? En vooral belangrijker: Kopen de mensen nog wel de boeken?

Het was toch opvallend rustig op een woensdagmiddag en bij de kassa's was het ook niet druk. Ik was niet in de bibliotheek geweest, maar ik denk dat het daar drukker was dan in de boekwinkel.

De bibliotheken in Nederland zijn bezig om in rap tempo de inrichting aan te passen aan retail. Maar in de retail is men al overgestapt naar een constante periode van uitverkoop en sale.

Bij hen mag dat ook niet baten. Mensen kopen minder, kijken meer. Men vergelijkt de prijzen met de internetwinkels. Men past in de winkel, koopt online.

De tijden zijn veranderd. De tijden dat het echt druk was in de winkels is over. Een baken in deze maatschappij is de bibliotheek. Maar met de verminderde subsidieinkomsten wordt het licht ook minder fel.

Nieuwe initiatieven worden gelukkig genomen, zoals een bibliotheek in een kledingwinkel. Maar als de kledingwinkel verdwijnt, waar blijft de bibliotheek? Er zal natuurlijk goed over nagedacht zijn. Ik hoop echter wel dat er altijd goed over nagedacht wordt.

Retail en bibliotheken gaan best samen, op een gedegen manier, waarbij de sterkste punten naar voren komen.

dinsdag 15 januari 2013

Dlvr.it Twitterfeed

Ik heb een lange tijd Twitterfeed gebruikt. Met veel plezier en met veel genoegen. Echter komen aan sommige dingen een eind.

Dus ook aan het gebruik van Twitterfeed. Het levert niet meer de mogelijkheden, waardoor blogposts direct doorgelinkt werden. Het duurde soms een halve dag voordat een post doorgelinkt werd naar mijn Twitter account, terwijl de blogpost al lang en breed op mijn blog stond.

Dit was het geval bij geplande blogposts, maar ook bij blogposts die ik direct plaatste.

Nu ga ik Dlvr.it eens proberen. Even kijken of die het levert. Dit is eigenlijk ook even een test.

Vyclone

Het bestond al langer, maar nu wordt het meer mainstream. Je filmt met meerdere personen op dezelfde plek een gebeurtenis en Vyclone mixt alles samen tot een geheel. Eerder deed VPRO dit met hun app Film It Yourself.

Vorige week won Vyclone de Interactive Award tijdens Eurosonic Noorderslag. Ook Deezer en Songflow dingden mee om de award naar huis te nemen.

Ik heb Vyclone gedownload en het heeft de look and feel van Instagram. De geplaatste video's kun je direct al delen via Twitter en Facebook. Liken en commentaar leveren kan uiteraard ook.

Wie Instagram heeft, zal ook deze app (alleen voor iOS) gemakkelijk in gebruik vinden. Je hoeft niet alleen maar hetzelfde evenement te filmen, ook losse video's kun je plaatsen.

Daarnaast kun je ook zelf regisseur spelen en op basis van meerdere video's een eigen video samenstellen. Je kunt zelf kiezen welke camerashots je wanneer gebruikt. Je kunt ook ervoor kiezen om de app zelf een mix te laten maken.

Via deze link kun je video's van Eurosonic bekijken. Want dat kan wel met Vyclone, je kunt via hun eigen site video's zoeken. Bij Instagram kan dat niet.

Al met al een interessante app, die nog wel populair kan gaan worden. Een nadeel van Vyclone is dat er alleen nog maar iPhone app aanwezig is. Voor Android zullen we nog moeten wachten of die komt er nooit.

Het zou wel een leuke aanvulling zijn op de cursus 23 Dingen. Wie weet wordt het nog eens toegevoegd.

maandag 14 januari 2013

Geplande bibliotheken

Ik heb me toch voorgenomen om elke dag minimaal een blogpost te plaatsen. Een tijdje geleden nam ik mezelf dat ook voor, maar toen is het er toch niet meer van gekomen.

Nu heb ik zo'n dag zonder inspiratie, maar dan moet er toch iets geplaatst worden. Anders houd ik me niet aan mijn eigen voornemen.

Eerder vandaag kwam ik vijf-jarenplannen van Amerikaanse bibliotheken tegen. Deze plannen lopen uiteen van einddatum 2012 tot 2017. Dus de plannen kunnen soms al achterhaald zijn ten opzichte van de huidige situatie.

De basis van de plannen voor de bibliotheken is echter altijd hetzelfde. De leden (patrons) moeten zoveel mogelijk en zo gemakkelijk mogelijk toegang krijgen tot informatie. Daarnaast zijn bibliotheken in de Verenigde Staten een baken in de samenleving.

De plannen worden opgezet met strikte doelen waar de bibliotheken zich aan moeten houden.

Waar ik het in Nederland niet veel tegenkom, worden de plannen in Amerika goed nagekeken of de doelen daadwerkelijk gehaald zijn.

In tegenstelling tot de veelal zeer mooi opgemaakte beleidsplannen in Nederland, zien de Amerikaanse beleidsplannen er simpel uit. Dus waarom wordt er zoveel moeite in Nederland gedaan om een mooi beleidsplan op te maken?

Ik snap dat niet altijd, waarom er zoveel franje moet zijn, terwijl het om de inhoud gaat.

zondag 13 januari 2013

De hotelbibliotheek

Ik kwam gisteren een artikel (via @ajbjanssen) tegen over het feit dat hotels kamers of gedeelten inrichten als bibliotheken. Ze geven de gasten de mogelijkheid om klassiekers of bestsellers te lezen.

Op zich is dat een goed plan, maar is het niet beter om hotels aan openbare bibliotheken te koppelen?

Ik kwam geregeld mensen tegen die op vakantie waren en de plaatselijke bibliotheek bezochten. Ik zal Schiermonnikoog dan even buiten beschouwing laten.

Vakantiegangers zijn ook lezers. Immers, hoeveel boeken worden er niet meegenomen in de koffers. Een plaatselijke bibliotheek kan zich altijd profileren via de hotels. De hotels kunnen als extra service, tegen geringe kosten, een tijdelijk bibliotheekabonnement aanbieden.

Ik stel het me zo voor dat bij het inchecken van de gasten, ze op de hoogte gebracht worden van de plaatselijke bibliotheek. Met een folder, waarop de benodigde NAW-gegevens al ingevuld kunnen worden.

De gasten gaan naar de bibliotheek om een pasje te laten maken en kunnen direct boeken lenen. Zoiets kan net als de minibar verrekend worden na afloop van het verblijf. De boeken kunnen dan ingeleverd worden bij de receptie. Men hoeft niet meer naar de bibliotheek.

Wat nog handiger zou zijn, is het aanvragen van de bibliotheekboeken bij de hotelreceptie en dezelfde avond kan er uit het boek gelezen worden.

Ik loop al een beetje vooruit op de zaken, maar op de website van het VVV van Ameland gaat zoiets gebeuren. De vakantiegangers kunnen thuis bij het boeken van de accommodatie al een bibliotheekpas aan laten maken. Op deze manier kunnen er direct boeken geleend worden op het eiland bij beide bibliotheken.

Er kan nog wel een ding roet in het eten gooien en dat is de nationale bibliotheekpas die er ook binnenkort aan zit te komen. Gelukkig kunnen buitenlandse gasten er natuurlijk wel gebruik van deze hotel/bibliotheekservice maken.

Kortom, weer een idee qua bibliotheekinnovatie en zo komen er nog meer.

zaterdag 12 januari 2013

Laatste dag #ESNS13

En toen zat mijn laatste dag(je) Eurosonic Noorderslag er weer op.

Gisteren was ik naar Secret Rendezvous tijdens de Silo Sessions in de Graansilo in Groningen. Ze waren er niet als volledige band, maar met drums, gitaar en zang. Uiteraard misten de onmiskenbare elektronische effecten niet.

Het drietal speelde een sterke set, waarmee ze hun kunnen zeker tentoon spreiden als allround band. Als drietal kunnen ze meekomen met een band die het dubbele aantal leden heeft. Desalniettemin is ook de volledige band ijzersterk, zoals bij Holland Got Soul te zien was. Secret Rendezvous is een band waar we zeker nog meer van gaan horen. Bijvoorbeeld aan het eind van deze maand wordt hun volgende EP gereleased in Amsterdam. Zelfs OOG Radio wilde graag even spreken met dit fenomeen.

Woensdag doodde ik de tijd door de binnenstad te gaan. Gisteren deed ik dit ook, maar dan door een lange wandeling langs het water en over de Grote Markt. Groningen is en blijft een prachtige stad. Vooral tijdens deze periode. je hoort nu overal vreemde talen, Spaans, Frans, Engels, Scandinavisch, Italiaans etc. Tijdens deze wandeling werd ik gebeld dat de containersessie niet door ging.

Gelukkig werden er alternatieven aangeboden, waaronder die van 12:15 van vandaag. Woensdag was het nog nat achter De Oosterpoort. Vandaag was het koud. Berekoud.

Na lang gewacht te hebben, mochten we weer opwarmen in de container. Daar speelde Daily Bread. Een Serious Talent van 3FM. Ze klonken zeker niet verkeerd. Ook dit keer werden oordopjes aangeboden, maar die waren niet nodig. De mix tussen britpop, alternatief en pop was een aangename verrassing.

Na drie nummers van deze aanstormende band was het spektakel van Eurosonic voor mij weer over. Voor de band niet. Zij staan pas vanavond om 0:30 in de kleine zaal in De Oosterpoort. Zeker een aanrader om in de gaten te houden te komende jaren.

Ik kan alleen nog een aanrader geven en dat is Re:Freshed Orchestra. Zij spelen om 20:30 vanavond tijdens Noorderslag.

vrijdag 11 januari 2013

Secret Rendezvous #ESNS13

Vanmiddag is Secret Rendezvous te zien tijdens de Silo Sessions in de Graansilo, vlak naast De Oosterpoort.

Kom kijken!



www.secretrendezvous.org
@SecretRendezV

donderdag 10 januari 2013

Een dagje gratis muziek op #ESNS13

Het officiële gedeelte van Eurosonic Noorderslag laat ik aan me voorbij gaan. Dat kost me teveel geld. Gelukkig is er wel een hele randprogrammering wat gratis toegankelijk is.

Zo zijn er de EBBA Awards, Altersonic, Grunnsonic, 3voor12 containersessies en de Silo Sessions, maar nog veel meer om op te noemen.

Via de nieuwsbrief van De Oosterpoort werd ik erop gewezen dat je dit jaar je gratis kan aanmelden voor het bijwonen van de 3voor12 containersessies en de EBBA Awards.

3voor12 containersessie
Ik had me direct aangemeld voor beide. Tijdens de 3voor12 containersessies weet je immers nooit wie je tegenkomt. Het kan een grote naam zijn uit de muziekwereld, of een band die nog niet zo bekend is. Maar waar je later van zegt: Ik was erbij in die container van 3voor12.

Het zou beginnen om 14:00 maar toen moest de band nog soundchecken, dus werd het pas 14:30. Een groep (ik dacht Scandinavische) mannen stond en zat klaar om de gelukkigen te verblijden met hun muziek. Het bleek Ewert And The Two Dragons uit Estland te zijn. Muziek wat zeker aan gaat slaan in 2013. Te vergelijken met Of Monsters And Men, maar dan rustiger.

De toegereikte oordopjes waren niet nodig geweest, want ook die schijnen soms nodig te zijn in de container. Aankomende vrijdag kan ik weer naar een 3voor12 containersessie. Het publiek werd gevraagd of er interesse was. Nou, laat maar komen.

Eva & Manu
Na deze (uitgelopen) sessie bij De Oosterpoort moest ik mijn tijd doden in de stad en waar anders kan dat in de vernieuwde winkel van Scholtens. En wat bleek, daar was toevallig een pop up sessie aan de gang. Eva & Manu traden daar bijna akoestisch op. Hij op gitaar, zij achter een keyboard. Eva kon zelfs een trompet imiteren. Heerlijke muziek tussen de boeken.

Ze vertelde dat ze inmiddels acht maanden aan het touren waren en hun reis houden ze bij op hun blog Travel in music, maar hun Facebook pagina wordt beter bijgehouden.

EBBA Awards
Na dit muziek tussen de boeken intermezzo weer terug naar De Oosterpoort. De EBBA Awards, gepresenteerd door Jools Holland en Birgit Schuurman. Iedereen werd verwelkomd met een glas champagne of flesje bier. Stiekem was dit een drankfestijn. Immers was alles gratis en in overvloed.

Er waren meer belangrijke mensen uit de muziekwereld aanwezig dan publiek, maar dat mocht geen belemmering zijn om er een feest van te maken.

De show werd geopend door Alphabeat, waarna de winnaars elk een nummer mochten spelen. Zelfs Katie Melua speelde als oud-winnaar tussen het publiek. Hoogtepunten waren toch echt de dj's van C2C, die een ongekende bass door de zaal stuurden met een hypnotiserende lichtshow. De Groningse hiphoppers Dope D.O.D. kregen daarnaast ook de zaal plat met hun muziek.

C2C waren daarnaast de terechte winnaar van de publieksprijs en hun afsluitende track was eveneens een show waarbij de beste dj-trucs uit de kast gehaald werden.

Deze dag tussen de muziek heeft mijn honger naar het promoten en managen van muzikanten wel weer aangewakkerd. Ik ben nu bezig om een ondernemingsplan te schrijven, zodat het ook concreet wordt. Mijn Twitter account is overigens @BurumBookings.

Vrijdag
En dan vrijdag weer naar Groningen. Eerst naar Secret Rendezvous tijdens de Silo Sessions en daarna naar mijn tweede 3voor12 containersessie.

Ik ben benieuwd!

maandag 7 januari 2013

Transitie naar leegte

Ik lees een bericht op de website van Bibliotheekblad over een fusie van bibliotheekorganisaties. Een apart hoofdstukje gaat over de transitie van fysiek naar digitaal. Maar gooien de bibliotheken dan niet hun eigen glazen in?

Ik vind van wel. We kunnen nu heel hard gaan roepen dat we de digitale bibliotheek gaan maken, maar wat houdt dat dan in? Weet iemand in bibliotheekland dat wel? De subsidieverstrekkers zien dat als de uitgelezen kans om de fysieke bibliotheken op te doeken.

Immers de aantallen qua leden en uitleningen zijn dalende. Maar ligt dat niet aan de openingstijden van de bibliotheken? De openingstijden worden meer en meer gekort. Het is dan geen wonder dat bibliotheken mindere cijfers krijgen, die de gemeentelijke bestuurders ook onder ogen krijgen.

Daarnaast moet er in het minder aantal (openings)uren relatief meer gedaan worden. Ten eerste omdat er sowieso minder tijd is, maar ten tweede niet onbelangrijk is de onderbezetting bij bibliotheken. Waar vaak meerdere medewerkers aan het werk waren, moet hetzelfde werk in kortere tijd door minder mensen gedaan worden. Werk blijft liggen, aandacht voor de klanten verslapt.

En ja, dan ook nog het roepen dat we in transitie zijn naar de digitale bibliotheek. Volgens mij gebeurt daar maar weinig mee. Hiermee laat je zien dat de bibliotheek nog steeds een uitleenfabriek is, terwijl dat zeker niet zo is.

Afgelopen weekend zat ik in een Amsterdamse tram. Op de videoschermen kwam een reclame van de OBA tegen, waarbij er geaccentueerd werd op alles wat niet lenen was: Vergaderen, werken, studeren, internetten, maar ook lezen. Bibliotheken zijn veel meer dan alleen lezen en lenen. Het succes van de OBA is bijvoorbeeld ook het beleid om de centrale elke dag 12 uur open te hebben tussen 10:00 en 22:00.

Zolang we in de bibliotheekwereld het woord digitale bibliotheek hoog gaan houden, zullen we ten onder gaan aan deze praatjes. Want we weten zelf nog niet eens wat het nu daadwerkelijk inhoudt, om een digitale bibliotheek op te zetten, te onderhouden en deze naast de fysieke bibliotheek te gebruiken.

Echter kunnen we nu al te laat zijn. De trend is tegenwoordig om keihard te korten op de bibliotheekbudgetten. Zijn de retailbibliotheken dan de laatste stuiptrekkingen van de bibliotheken?

We zijn dan in transitie naar een leegte. Een leegte qua ondersteuning en service naar de klant. Een leegte qua panden en een leegte qua tijd.

We doen alsof de tijd die nu besteed wordt in de bibliotheekpanden, straks besteed wordt aan of in (?) de digitale bibliotheek. En waar gaan die mensen dan verblijven? Niet in het lege bibliotheekpand.

zondag 6 januari 2013

Holland Got Soul '13

Ik heb de afgelopen dagen het muziekfestival Holland Got Soul verscheidene keren gepromoot. Dit weekend was het dan eindelijk zo ver.

Een korte omschrijving: Jonge (maar ook gevestigde) namen in de Nederlandse soulscene zingen elk een eigen nummer en een nummer uit het thema. Het thema van dit jaar waren de soul en funk uit de jaren '80. De artiesten worden begeleid door de huisband van Holland Got Soul, onder leiding van Alexander van Popta.

De eerste avond was in LantarenVenster in Rotterdam. Het dak ging er daar al vanaf. Een bioscoopzaal werd omgetoverd tot een feestzaal met herkenbare muziek van Prince, Janet Jackson, Chaka Khan en meer. De artiesten waren de fantastische groep Adlicious, Yanesh, Rochelle, Clarence Milton Bekker, Omri Tindal, Sharon Doorson, Doeshka, Jules Heresy en Kris Rietveld.

De avond werd daarnaast aangevuld door drie zeer getalenteerde Rotterdamse artiesten, geïntroduceerd door Music Matters. Waarbij de 15-jarige Gideon Luciana zeer grote indruk achterliet.

Een verbindende factor op beide avonden was de host Sylvana Simons. Als er één iemand soul in Nederland een warm hart toedraagt, dan is het Sylvana. Ze genoot zichtbaar van alle muziek, waarbij ze opbiechtte een zwak te hebben voor Clarence Milton Bekker, waarmee ze tourde als danseres.

De tweede avond was in de poptempel van Nederland, Paradiso in Amsterdam. Op dat podium stond een aantal artiesten die ook in Rotterdam op het podium stonden. Zo was er ook het intense duet tussen Clarence Milton Bekker en Laise Sanches op het Amsterdamse podium. In Rotterdam verklaarde Laise dat Clarence als CB Milton een lans had gebroken en een inspiratie was en is voor veel soulartiesten uit Nederland.

In Rotterdam ging het dak er af, maar in Amsterdam ging het dak er wel meerdere keren af. Onder andere bracht Laurrhie Brouns het publiek in extase met haar vertolking van Somebody Else's Guy. Ook kunnen we nu we onze eigen Sheila E verwelkomen in de vorm van Gianna Tam en heeft Sarah-Jane Wijdenbosch ook haar zangkunsten kunnen vertonen. Rebekka Ling voerde het publiek naar hogere sferen met haar stem. Lola Green, Roan en Ivan Peroti vervolmaakten het programma.

Tijdens de pauze in Amsterdam gaf Secret Rendezvous een fantastische showcase. Een band waar we zeker nog meer van gaan horen de komende jaren.

Ook van de andere artiesten zullen we zeker nog meer gaan horen. En misschien niet meer in alle talentenjachten, hoewel we sommigen wel daarvan kennen. De ervaringen van dergelijke talentenshows brengen dat de artiesten nu vrij zijn en bezig met hun eigen materiaal.

Holland Got Soul is inmiddels volwassen geworden. Mildred Cairo en Jim Verschelden van Vision4Talent hebben bewezen dat ze een ijzersterke line up bij elkaar hebben gebracht. Twee jaar geleden was het een experiment met een aansluitende avond met Foreign Exchange. Vorig jaar kwam het Rotterdamse podium erbij en dit jaar laat zien dat Holland Got Soul een prachtige toekomst voor zich heeft.

Elk jaar in het eerste weekend, de beste soul van Nederland. Op naar 2014.

donderdag 3 januari 2013

Wallwisher

Afgelopen dagen was ik op zoek naar handige apps en software. Ik gebruikte hiervoor in Flipboard handige lijstjes. Zo kwam ik ook ergens Wallwisher tegen.

Op de homepagina krijg je al te lezen wat je kunt verwachten: een lege wall. Maar met talrijke ideeën wat je ermee kunt doen.

Je krijgt dus een lege wall, die je zelf kunt vullen. Maar ook anderen kunnen je wall vullen met content. Van links, video's, foto's en teksten.

Het werkt heel simpel. Je klikt op de plek waar je je content wil hebben staan en het staat erop. Video's van Youtube worden direct geëmbedded door Wallwisher, waardoor je deze direct vanaf je muur kunt bekijken. Als je die bekijkt, kun je direct door naar de volgende post.

Alles is ook gemakkelijk te delen via Twitter, Facebook, Pinterest, Google+, Tumblr, Linkedin en mail. De grootte van de content en de plaats van de content kun je heel gemakkelijk wijzigen. Gewoon kinderspel.

Ik heb inmiddels drie walls gemaakt. Een testwall, een over Holland Got Soul en nog een lege, waarbij ik iedereen uitnodig om zijn/haar ideeën en ervaringen te delen qua bibliotheekinnovatie.

Probeer het zelf uit! Inloggen kan via een nieuw account of via je Google account.