woensdag 18 maart 2015

Leren Innoveren: de uitkomst

Ik heb met veel plezier deelgenomen aan de cursus Leren Innoveren onder leiding van Daphne Depassé en Erwin la Roi tussen januari en maart. In vier middagen werden er handvatten gegeven door het traject Plan B, wat ontwikkeld is door Daphne.

Proces
In het begin had ik wel een idee waar ik naartoe wilde gaan, maar zoals uit deze hulpvraag bleek, ging ik de verkeerde kant op. Toen heb ik een andere weg ingeslagen, maar door omstandigheden moest het allemaal nog sneller. In een paar dagen kwam er een idee uit, een presentatie en een leuke verrassing.

Het proces moest dus tussen de derde en de vierde bijeenkomt omgegooid worden. Ik moest van fase 6 terug naar fase 1. Gelukkig lukte dat met behulp van enthousiaste reacties uit het werkveld. Uiteindelijk heb ik reacties gekregen van ongeveer 15 mensen, de stakeholders in mijn vraag.

Door omstandigheden moest ik tussen het bevragen van de reagerende collega's en de verdere uitwerking wat meer tijd nemen. Hierdoor moest ik op het laatst heel snel een idee uitwerken én een presentatie maken.

Gelukkig heb ik van een breed scala van collega's een reactie ontvangen. Dit scala bestond uit front-office medewerkers, stafmedewerkers, managers en zelfs de KB. Wat ook waardevol was, was de reactie uit de muziekwereld. Die belangrijke stakeholder was ik in eerste instantie vergeten.

Het uiteindelijk idee heb ik nog kunnen toetsen aan de stakeholders, wat me nog meer tot de kern bracht. De presentatie heb ik door de tijdsdruk niet meer kunnen oefenen, alleen maar kunnen maken en goed in me opnemen. Dus wat is het idee geworden?

Uitkomst
De uitkomst van het traject Plan B is het Pop(-up)festival geworden. Dit blog is eigenlijk geen geschikte plek om alles uit te leggen. Ik probeer de kern van het idee hieronder uit te leggen. Wil je meer informatie over het idee, contact me via e-mail of Twitter.

De bibliotheek wordt overgenomen door een pop(-up)festival, waar de bezoekers zich op een popfestival wanen. Alleen is het niet alleen maar luisteren naar muziek, maar vooral veel zelf te doen door de festivalbezoeker. De doelgroep zijn de kinderen en ouders.

De kinderen krijgen zangles, nemen zelf een videoclip op, produceren zelf een liedje. Ze kunnen eten als een echte festivalganger. Er wordt een aftermovie gemaakt, de bezoekers krijgen polsbandjes. Kortom (bijna) alles wat op een popfestival voorkomt, komt ook in de bibliotheek.

Er is ook een speciale band, die de zang- en muzieklessen verzorgt. Voor het lokale verankering wordt er ook samengewerkt met de plaatselijke muziekschool en eventueel conservatorium.

Kern is dat muziek in de bibliotheek komt, door middel van 21st century skills, muziek maken en echt doen! Immers muziek maakt mensen slimmer en socialer.

En nu?
Dit idee heb ik gepresenteerd tijdens de laatste bijeenkomst van Leren Innoveren. Met een programmaboekje en toegangskaart en een aloude Powerpoint-presentatie.

Vanuit de cursus zijn drie ideeën gekozen om te mogen pitchen tijdens de Prissma-pitch in juni. Eén daarvan mag dit zonder wijzigingen direct doen. Twee anderen mogen dit na een paar wijzigingen ook doen. Eén van de 'nummer twee's' ben ik geworden.

En verder?
De komende maanden werk ik het idee uit, zoek nog enthousiaste collega's en partners. Er zijn al enthousiaste reacties gekomen om mee te denken en een bibliotheek heeft al aangeboden om daar langs te komen met het Pop(-up)festival.

Bedankt!
Ik wil echt iedereen bedanken die hier tot nu toe aan hebben bijgedragen. In eerste plaats Daphne en Erwin voor de fantastische begeleiding.

Plan B is echt een handige manier om zaken anders aan te pakken dan dat je gewend bent. Ik kan zeker aanraden om contact op te nemen met Daphne om te kijken wat ze kan betekenen voor de bibliotheekorganisatie. Aanpakken, anders kijken en anders doen is het devies.

Verder bedank ik iedereen die heeft gereageerd op mijn vraag. Op Twitter, op mijn blog, op Biebtobieb.

Tenslotte nog Stichting GO en LexisNexis voor de mogelijkheid om dit kosteloos te mogen volgen. Een aanrader als er een tweede ronde komt.